Alla inlägg den 31 januari 2012

Av Bill w - 31 januari 2012 18:22

En AA-grupp har bara ett syfte – att sprida AA:s budskap vidare
till andra alkoholister. Detta sker lämpligen genom att praktisera och lära ut
AA:s tolv steg, så som de beskrivs i Anonyma Alkoholisters grundtext Stora Boken
           I AA:s hemland USA finns Stora
Boken på nätet – både som
text (på tre språk!) och som talbok.


I Sverige har
Föreningen AA i Sverige
upphovsrätten på Stora Boken, som man med ensamrätt
säljer för 150 kronor styck. AA i Sverige vill inte använda nätet för att
sprida sitt eget budskap. AA i Sverige uppmanar tvärtom de AA-grupper som har
egna hemsidor att
inte publicera (ens korta) citat
ur Stora Boken.


Samtidigt betonar AA i Sverige vikten av bred information om AA.
Internationella konferenser hålls återkommande kring detta tema och alla
AA-grupper uppmanas vara "synliga i samhället". Men om en behövande
alkoholist ska få en ärlig chans att ta till sig AA:s budskap, så ska denne
först hosta upp med 150 spänn,vilket jag misstänker att Alkoholisten

 prioriterar att lägga på systembolaget....

"Gör det enkelt" känner vi alla till så varför finns inte Stora Boken och 12 & 12

för gratis nedladdning på nätet?


Vad tycker ni läsare om detta,ska inte tillfrisknandet vara GRATIS och lättillgängligt?

Av Bill w - 31 januari 2012 08:38

När jag studerade de inledande kapitlen i Stora Boken, så insåg jag att alkoholen faktiskt inte hade varit mitt
problem. Den hade varit min lösning och mitt drickande ett symptom på något
helt annat. Jag förstod plötsligt vad det innebär att lida av sjukdomen
alkoholism. Jag kunde inte – och skulle aldrig kunna – dricka med kontroll
(fysiska delen), men jag kunde heller inte låta bli att dricka (mentala
besattheten). När jag förstod sammanhangen, så insåg jag att jag var
försvarslös mot det första glaset.


Just det. Det första glaset. Jag hade tidigare i AA hört – och själv
talat om – att vi alkoholister har ett VAL. Vi kan välja att inte
dricka just idag. Vi kan välja att gå på ett AA-möte istället för på
krogen eller till Systemet. Det är inte sant. Det är en livsfarlig illusion,
för PLÖTSLIGT kommer jag att vara full igen. Ordet "plötsligt"
innebär att jag inte kan förutse det. Allt snack om "planerade"
återfall stämmer helt enkelt inte när det, som i mitt fall, handlar om en
verklig alkoholist som har lovat både sig själv och andra att sluta dricka.



En alkoholist kan inte välja att låta bli att dricka.



En verklig alkoholist har förlorat sin valfrihet när det gäller alkohol och är
därmed försvarslös mot det första glaset. Det enda en verklig alkoholist
har att välja mellan, är att dö av alkoholism eller börja leva efter andliga
principer.



Så enkelt är det. Och tvärtemot vad många påstår inom AA, så ska du inte börja
med att försöka skapa dig en uppfattning om Gud (om du inte redan har en
sådan). Det är dömt att misslyckas. Om du är ateist eller agnostiker, så kan du
omöjligt tänka dig till en andlig upplevelse. Det är omöjligt för en
verklig alkoholist att "vänta in" den livsavgörande andligheten. Om
du är en verklig alkoholist, så har du inte råd att vänta på att
"plötsligt" ska inträffa. Det är först när du handlar, som du får
resultat.



Skaffa dig en sponsor som själv har haft ett andligt uppvaknande genom AA:s
tolv steg. En sådan sponsor utgår ifrån sina efarenheter, inte sina åsikter.
Sedan är det bara att göra sådant som du kanske inte ens tror på, för att få
resultat som knappast någon kan förklara.



AA fungerar inte utan Gud. Men tack vare AA:s tolv steg, så får även vi inbitna
agnostiker en tydlig bruksanvisning om hur vi skall söka. För det var först när
vi sökte Honom, som Han visade sig för oss.


Gud finns inom varje människa och han lämnar ALDRIG dig

det är DU som väljer att lämna honom. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards