Direktlänk till inlägg 23 februari 2012

Meningen med Bloggen!

Av Bill w - 23 februari 2012 10:00

(Inlägg från läsare som jag med stor tacksamhet publicerar Bill.W)

Att det råder missgrepp och misstolkningar om innehållet och innebörden av tolvstegsprogrammet utifrån minnesotamodellens synsätt är vida känt sen årtionden tillbaka.
Därför är det vårt fulla ansvar att renodla denna fråga så att fler alkoholister får den lösning de behöver.
I det avseendet fyller just denna blogg sitt rätta syfte.


När man kallar åsikter och konstruktiv kritik för harm och förbittring av en sån livsviktig fråga då klarnar bilden ytterligare.Att vi måste arbeta ännu hårdare med att skilja ut behandlingsindustrin från sammanblandningen med att tillfriskna enligt de tolv stegen som de är uppställda i Stora Boken.
Under tiden får vi hoppas att bilden klarnar även hos andra, att harm och förbittring är destruktivt och något som vi ska arbeta oss bort ifrån och har således inget med konstruktivt  arbete som kommer ifrån ett gott hjärta att hjälpa andra.Och framför allt har förstått innebörden och syftet med tolvstegsprogrammet.


 KG

 

 
 
Ingen bild

Terriern

23 februari 2012 11:10

Tja harmas man på detta så är d för mig självklart att man tar det personligt vilket är väldigt vanligt av just personer som gått igenom ett sk "Minnesota 12 stegsprogram" dom har förmodligen bara gjort 1 eller 2 steg på 5-6mån och funderar på att "kanske" göra steg 3....men INTE för snabbt,för som alkohol/drogterapeuten sa:
-KOM IHÅG ATT TA DET LUGNT!
-DU SKA GÖRA DE HÄR FÖR DIN SKULL!
-OCH GLÖM INTE ATT LOVA DIG SJÄLV ATT VARA NYKTER 24 TIMMAR VARJEMORGON/KVÄLL DET ÄR D VIKTIGASTE
-Å KOM IHÅG GÅ PÅ MÖTEN MINST 90 MÖTEN PÅ 90 DAGAR!
- OCH SÄG UPP BEKANTSKAPEN MED ALLA DINA GAMMLA VÄNNER!
-D FINNS INGA MÅSTEN I AA:s PROGRAM!
-BÄSTA GOTTGÖRELSEN ÄR ATT DU ÄR NYKTER!
bla bla bla en massa skitsnack...
tja ni fattar va eller?

 
Ingen bild

Tina

25 februari 2012 12:30

"Låt oss bringa sanning där det nu råder villfarelse."
Hur har vi det med läkarnas åsikter idag? Finns det någon motsvarande Dr Silkworth? Kanske det är dags med en inventering angående sjukvårdens synpunkter idag, vad tror de AA är för något?
Hur har vi det med de religösa samfundens syn på AA idag?
Hur har vi det med journalistkåren? Finns det någon ny Jack Alexander som kan ge allmänheten en övertygande bild av det riktiga AA?
Jag tror att den profitdrivande behandlingshemsindustrin helt tagit över dessa kontakter och sprider sin villfarelse...
Jag ber: " O Herre låt oss nu bringa kärlek och ljus där det nu råder mörker."

 
Ingen bild

Terriern

25 februari 2012 15:43

Jag tycker personligen att det är varje tillfrisknad alkoholists skyldighet att se till så att våra steg och traditioner inte missbrukas eller "byggs om" för att passa behandlingsindustrin
då detta görs enkom för att tjäna mer pengar på olyckliga själar.

JAG SPYR PÅ SKITEN

 
Ingen bild

per

26 februari 2012 11:49

Håller med vi har fått så mycket av AA så det är våran skyldighet att upprätthålla det SB är ryggraden i AA

 
Ingen bild

Vargen

6 mars 2012 18:25

Ja behandlingsindustrin gör allt för att tjäna pengar på vilsna alkoholister och därför tror jag inte dom är intresserad av att sprida AA-s budskap vidare som det står i SB. Och min skyldighet är att föra budskapet vidare som det står i SB.

 
Ingen bild

JohanN

30 mars 2012 20:47

Jag tänker försöka föra AA:s budskap (Stora boken) vidare.. Inget annat men...
Är det min uppgift att med mina argument "omvända" någon?

"Det som inte tillfrisknar är de som inte helhjärtat kan eller vill följa detta enkla program. Vanligtvis är det män och kvinnor som är så skapta att de inte förmår vara ärliga mot sig själva. Det finns sådana olyckliga människor. Det är inte deras fel,det tycks vara medfött."

Jag får helt enkelt försöka "Tjäna genom exempel"
Resultatet ligger inte i mina händer.

 
Ingen bild

per

31 mars 2012 17:46

roligt johanN att du för AA-s budskap vidare behövs fler såna.
Min erfarenhet jag kom in i AA första gången för ca 20 år sen och under lika många år så trodde jag att AA var nån slags eftervård till Minnesotabehandlingar jag kunde iallafall inte se någon skillnad.Men för 1,5 år sen träffa jag ett gäng som studerade AA-s stora bok och helt plötsligt förstod jag att det är en hemsk sammanblandning av AA och behandlingsiundustrin.Många av mina fyllekompisar förkastar AA på gund av att de tror att AA och minnesota är samma sak.Därför tycker jag att den här bloggen fylller ett syfte den talar om skillnaden dvs vad som är vad och man kan tjäna genom exempel men samtidigt vara tydlig med vad som är vad.Tycker inte du att folk som söker hjälp via AA förtjänar att få veta skillnaden hur ska de annars kunna göra ett val

 
Ingen bild

Lollo

31 mars 2012 18:08

JohanN Läs AA:s serviceblad nr1 2003 så förstår du detta bättre!
Läs givetvis också här på bloggen "AA Behöver inga behandlingshem men behandlingshemmen behöver AA".
KÖR SÅ DET RYKER MED SB och Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards