Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

Stora Boken torrent download?

Av Bill w - 31 januari 2012 18:22

En AA-grupp har bara ett syfte – att sprida AA:s budskap vidare
till andra alkoholister. Detta sker lämpligen genom att praktisera och lära ut
AA:s tolv steg, så som de beskrivs i Anonyma Alkoholisters grundtext Stora Boken
           I AA:s hemland USA finns Stora
Boken på nätet – både som
text (på tre språk!) och som talbok.


I Sverige har
Föreningen AA i Sverige
upphovsrätten på Stora Boken, som man med ensamrätt
säljer för 150 kronor styck. AA i Sverige vill inte använda nätet för att
sprida sitt eget budskap. AA i Sverige uppmanar tvärtom de AA-grupper som har
egna hemsidor att
inte publicera (ens korta) citat
ur Stora Boken.


Samtidigt betonar AA i Sverige vikten av bred information om AA.
Internationella konferenser hålls återkommande kring detta tema och alla
AA-grupper uppmanas vara "synliga i samhället". Men om en behövande
alkoholist ska få en ärlig chans att ta till sig AA:s budskap, så ska denne
först hosta upp med 150 spänn,vilket jag misstänker att Alkoholisten

 prioriterar att lägga på systembolaget....

"Gör det enkelt" känner vi alla till så varför finns inte Stora Boken och 12 & 12

för gratis nedladdning på nätet?


Vad tycker ni läsare om detta,ska inte tillfrisknandet vara GRATIS och lättillgängligt?

 
 
Ingen bild

Leva Nykter

31 januari 2012 21:03

Du verkar inte förstå att verken är Copyrightskyddade
och kan därmed inte distribueras hur som helst.
https://lagen.nu/1960%3A729
steg 10 självrannsakan vi erkände genast när vi hade fel.

 
Ingen bild

per

31 januari 2012 21:05

Ja absolut visst borde det vara så om fler studerade AA-s grundtext släppte på sitt ego och började sponsra in nya desto fler folk skulle gå på möten och pengar skulle komma in i hatten idag finns statistik på Hur mycket pengar som varje grupp skänker jag tycker det borde mätas i Hur många böcker gruppen köper in eller ännu hellr fritt på nätet

 
Ingen bild

per

31 januari 2012 21:09

Till Leva nykter
Vad menar du med steg 10 självrannsakan Han/Hon Bloggaren ställde en fråga

 
Ingen bild

Leva Nykter

31 januari 2012 21:22

Till Per
ja du verkar inte heller förstå vad det skulle innebära
att olagligt ladda upp de copyrightskyddade verken
och du verkar inte heller förstå vad 10:e steget innebär.
det är bedrövligt tänkande från er som bedriver denna verksamhet
jag skall be för alla er ikväll.

 
Ingen bild

Kevin

31 januari 2012 21:46

Leva nykter:
Du menar på fullaste allvar att hemlandet USA, gör fel då dom har lagt upp hela SB på tre olika språk i text format och även lagt upp på nätet en ljudbok helt gratis?? Nu snackar vi hemlandet där allting startade. Vad skulle vara så konstigt och olagligt att det även kom upp en svensk version på nätet ??

Per: håller helt klart med om sponsring. Fler borde verkligen börja släppa på egot och börja sponsra..


Och sist men inte mist så vill jag tacka så otroligt mycket för detta inlägg på bloggen.. Sveriges i särklass bästa blogg!! Tack för att den finns...

Mvh Kevin

 
Ingen bild

per

31 januari 2012 21:52

Till Leva nykter!
Är det nån som påstått att de ska ladda upp SB olagligt.
Det var en fråga om vad vi tyckte om att SB skulle finnas gratis på nätet och nej jag fattar inte riktigt vad du menar steg 10 innehåller 4-5-6-7-8-9
Och du får gärna be för mig sitter aldrig fel

 
Ingen bild

Kevin

31 januari 2012 22:02

Det skulle verkligen inte sitta helt fel med att SB i text format och talbok skulle finnas på nätet... Det vore riktigt praktiskt, otroligt bra..

 
Ingen bild

Terriern

1 februari 2012 15:01

jag svarar JA på frågan som "Leva nykter" missade totalt.....
men jag förstår honom för d är väl just det han försöker med att "Leva nykter" och köra racet på "sitt eget sätt" å tar bloggen personligt å går in i harm tillsammans med sitt EGO.
JAG SPYR

 
Ingen bild

Tina

1 februari 2012 17:23

I våran lilla grupp har vi bestämt att köpa SB och kaffe för ALLA hattpengarna, så vi kan dela ut gratis ex till nykomlingar...vi skickar m.a.o inga pengar till huvudkontoret inte ännu ,detta här är viktigare just nu. Jag är lite kluven till gratis nedladdning, det behövs ju pengar till tryck av nya böcker hela tiden...

 
Ingen bild

Ulla Lindroth

4 februari 2012 11:43

Det är ju viktigt att dom som packat ner SB eller rentav kastat den får ett ex. av denna underbara bok och kan börja sitt tillfrisknande som det står i SB. svärare än så behöver det inte vara, sen behöver man inte kasta skit på varandra utan vara ödmjuka och kärleksfulla mot varandra eller har jag fel?????

 
Ingen bild

Lollo

4 februari 2012 11:57

moment 22....släpp den i digitalt format OCKSÅ så kan alla få tillång gratis via nätet,vill man sen studera så e ju själva grejen att ha en egen bok,så nån minskad försäljning av SB tror jag inte d kommer att bli,men d e ju bara MIN tanke!

 
Ingen bild

Ulla Lindroth

6 februari 2012 11:15

Ja SB kommer att säljas i fler ex när våra kära alkissar vaknar och vi för budskapet vidare. Inget annat sätt att tillfriskna på.

 
Ingen bild

Jan

13 februari 2012 14:55

självklart ska det gå att få tillgång till literaturen gratis!
blir ju mörkrädd ibland när man ser hur endel resonerar... vad är vårt ENDA huvudsyfte? Att tjäna pengar går tydligen före att hjälpa en annan alkoholist. Jag blir harmsen och näst intill illamående. Jag citerar hur jag vill. Läs citatlagen. Nu tänekr jag på tex hemliga grupper på facebook, där endel menar att det strider mot copywrightlagstifningen, vilket jag menar att det inte gör i det fallet. De flesta i sådana grupper är medlemmar i AA/NA eller annan 12-stegs grupp och har väl då rimligtvis dessutom redan köpt literaturen. Blir mörkrädd... paragrafryttare. Jag tycker de är riktiga trä-skallar!
ödmjukt Jan

 
Ingen bild

Lollo

13 februari 2012 22:49

håller med dig Jan men jag tror d handlar om rädslor naturliga sånna för vem vill åka dit för att ha laddat upp copyrightskyddat material,å andra sidan skulle jag vilja träffa en åklagare som vågar väcka åtal mot en person som lagt upp STORA BOKEN på tex pirate bay för att han vill att fler alkoholister skall tillfriskna,än så länge finns inte boken som torrent men jag gissar att d inte kommer att ta lång tid!
vem hinner först?

 
Ingen bild

Janne

26 februari 2012 11:50

Hej Alla.
Det är helt klart att SB skall finnas att läsa på nätet, här i Anmark finns den på AA-s hemsida. Det är praktiskt tycker jag, men jag har också den hemma som bok. Ett par stycken och i pocketformat. Vi delar också ut den till nykommlingen i vår grupp. Några har försvunnit och inte kommit tillbaka, men om dom är riktiga alkisar såöppnar dom kanske boken och finner fram till att där finns håpp för dom också. Sedan om det er vår grupp eller en annan dom kommer till är inte det viktiga. Vi var med till att så ett frö...
Med Ljus och Kärlek
Janne

 
Ingen bild

Martin

31 maj 2012 21:43

Gratis SB kommer resultera i fler sålda böcker. Kan tyckas vara paradoxalt men så funkar det, titta på de mestcframgångsrika företagen idag Google, Facebook osv.. Gratis grejor :)

gratis SB kommer underlätta att sprida budskapet, gratis SB är bra!

 
Ingen bild

katarina

17 december 2017 21:33

Tycker stora boken ska finnas på nätet gratis . I USA finns den gratis . Gillar inte att den inte finns på nätet . Jag sitter ibland på bibliotek tex. och arbetar i stegen o vill slippa släpa stora boken jämt . Tycker det är praktiskt . Som devisen säger ,....gör det enkelt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards