Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Att snabbt föra budskapet vidare till en nykomling

Av Bill w - 29 januari 2012 19:27

Hur ska nykomlingen som är nyfiken
på AA veta om AA är rätt för just honom eller henne? Av någon anledning, så
brukar nykomlingar i AA hälsas välkomna genom att...

  1. 1.      De nuvarande medlemmarna berättar om hur de brukade supa och sedan
    kom till AA.
  2. 2.     Nykomlingen får generöst med tid för att fritt tala ut om sig
    själv.

        Varför inte istället dunka  Stora Boken
 
i bordet och läsa – och dela om – vad AA:s program säger om AA och steg
1, så att nykomlingen snabbt kan avgöra om han eller hon har hamnat rätt eller
inte?



Stora Boken
Förord, sid 15:


Vi inom Anonyma Alkoholister är mer
än hundra män och kvinnor som har tillfrisknat från ett till synes hopplöst
själsligt och kroppsligt tillstånd. Huvudsyftet med denna bok är att visa andra
alkoholister exakt hur vi har tillfrisknat.


Läkarens åsikt, sid 25:


Den läkare som på vår begäran skrev
detta intyg har varit vänlig nog att vidareutveckla sina tankar i ett längre
uttalande, som återges här nedan. I detta bekräftar han vad vi som har utstått
den tortyr alkoholism innebär måste tro, nämligen att alkoholistens kropp är
lika onormal som hans sinne. Det räckte inte för oss att man förklarade att vi
inte kunde kontrollera vårt drickande på grund av att vi var missanpassade i
livet, att vi ägnade oss åt verklighetsflykt eller var direkt mentalt störda.
.../... Som vi ser det är varje beskrivning av en alkoholist ofullständig om
denna fysiska faktor utelämnas.


Det finns en lösning, sid 48-49 om
skillnaderna mellan måttlighetsdrickaren, storkonsumenten och den verklige
alkoholisten.

 


Det finns en lösning, sid 51:


Faktum är
att de flesta alkoholister, av ännu okända skäl, har förlorat sin valfrihet när
det gäller alkohol. Vår så kallade viljestyrka är praktiskt taget obefintlig.
Vi är, vid vissa tidpunkter, oförmögna att med tillfräcklig kraft
medvetenadegöra för oss själva minnet av det lidande och den förödmjukelse som
vi upplevde så sent som för en vecka eller en månad sedan. Vi är försvarslösa
mot det första glaset.


+ Mer om
alkoholism, sid 57-58.


Vid det här laget, så börjar nykomlingen förstå
vad AA handlar om. Sponsorn som erbjuds när mötet är slut, kan förklara resten.




Lycka till.

 
 
Ingen bild

Kevin

31 januari 2012 23:06

Fick en sponsi för ca 3 veckor sen, han var på hugget. Ville komma i gång direkt. För ca 2 veckor sen så började han med 4:e steget. Idag tisdag fick jag den stora äran att få ta del av hans 5:steg.. Ordet "ta det lugnt" betyder inte att stegen ska göras långsamt.. Det e bara på det direkt. Jag tycker att det max ska ta 4-5 veckor och då menar jag max för att lämna över 5:steget..

De behandlingshem jag råkade ramla in på, där tyckte dom att "ta det lugnt" "sätt dig längst bak i bussen och följ med" var lösningen. Vi kollade knappt i SB och vi läst i stort sätt aldrig ur boken. Jag gjorde mitt 4:steg efter fem månader och det var helt ok där jag befann mig. Man skulle ju ta det lugnt. Det som kändes som det viktigaste i behandlingen där jag befann mig, var att beskylla omgivningen för att jag hade valt att knarka. Slänga upp smaskiga berättelser i grupp, ju mer förnedrande delningar om hur var och när i missbruket var tydligare viktigare än att studera SB..

Detta behandlingshem hade även gjort om aa:s 12 steg till sina egna "12-steg" Jag vill inte kasta skit men detta behandlingshem rekommenderar jag inte att besöka. De Ka.ske passar vissa, men det var ingenting för mig.

Jag gjorde om mina steg efter min behandling, och det gick fort. Så som det ska gå..
Efter min tid i behandling hajade jag ingenting, var mest ett stort frågetecken om det mesta. Efter jag kommit hem och fått stegen förklarade och börjat arbeta i stegen så lossnade det. Min sponsor som jag hade sa du har två veckor på dig att göra 4:steget och på den vägen är det. De funkade för mig!

Korpberget behandlings center passar vissa, men det passar inte alla...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards