Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

Behöver jag påminnas att jag är alkoholist?

Av Bill w - 27 januari 2012 16:11

Nej. Jag har tillfrisknat från min
sjukdom. AA:s program säger heller inte att jag måste gå på AA-möten för att
påminna mig om hur sjuk jag en gång har varit. Jag bör gå på AA-möten för att
hjälpa andra alkoholister att finna samma lösning som jag själv har funnit. Jag
bör göra vad jag kan för att gruppen och AA ska finnas där för nykomlingen.


Inte för mig.


Att presentera sig med "jag heter X och jag är en
tillfrisknad alkoholist" är avsett som just en presentation. Jag behöver
inte sitta och rabbla att jag är alkoholist så fort jag öppnar munnen på ett
AA-möte. Detta är en märklig sed som bitit sig fast i AA-land. Sannolikt har
den uppstått genom att icke-tillfrisknade alkoholister har känt det nödvändigt
att påminna sig själva om att det är alkoholister. För det är väl ingen annan
på mötet som tvivlar på att en AA-medlem är alkoholist?

eller?


 
 
Ingen bild

Tina

27 januari 2012 22:05

Tyvärr har det blivit så att jag tvivlar faktiskt på om alla som går på AA-möten verkligen ÄR alkoholister...Jag ser inga "livbojar" som kastas ut till de som ligger i sjön och drunknar jag ser dock en massa själgoda typer som sitter i livbåtarna och myser över sin egna förträfflighet och är nyktra bara för sin egna skull.....

 
Ingen bild

Terriern

28 januari 2012 11:47

Terriern
På dom möten som jag har varit på där behandlingshemmen "tvingar"
ut sina lärljungar så har jag träffat många killar/tjejer i åldrarna 18-23 som tror att dom är alkoholister,bara för att du gjort bort dig på fyllan några ggr så innebär inte d att du är alkis !ungdomsfyllor som spårar ur är inte det samma som att man med självklarhet är alkoholist,långtifrån skulle jag vilja påstå!
Men när din stämpel är satt i din panna(alkoholist) så är det jävligt lätt att med den supa vidare i just den tron...-ja men jag är ju alkoholist.
Den stora skandalen är att inte tillräckligt utbildad personal finns som kan göra den bedömningen utan snarare "fäller än friar".

 
Ingen bild

Ulla Lindroth

1 februari 2012 11:27

Varför ska jag alltid påminna mig om att jag är alkiss det viktigade är väl att jag för budskapet vidare till de alkoholister som fortfarande lider. Behandlingshemmen ska nog tagga ner tycker jag. Det måste bli fler som arbetar efter Stora Bokens lösning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards