Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Minnesotamodellen av AA:s 4:e steg

Av Bill w - 22 januari 2012 12:23

Okej,
håll i dig – här följer det första förslaget (av två) från minnesotamod/Beroendemott.

 

För att
kunna erhålla något nytt bör jag göra mig av med gammal barlast. Städa ut gamla
lik ur garderoben. Låta ljuset komma in i mina mörka kamrar. Öppna upp mig
själv. Ju färre hemligheter jag har desto bättre.


Här följer två förslag på frågor du kan arbeta
med. 


Förslag 1 


Det Svåraste I Mitt Liv.

 

Skriv den
svåraste saken först. Gå igenom ditt liv och fundera över vad som får dig att
känna dig allra mest skuldmedveten.Vad har lett till detta? Vad hände? Vad blev
följden? Vilka känslor väcktes hos dig? Fundera vidare bakåt i ditt liv, så
långt du kan minnas. Skriv din ”Life story” så att du försöker så uppriktigt
och nogrannt som möjligt ta hänsyn till alla dina dåliga gärningar och deras
verkliga natur. För att underlätta denna svåra uppgift, har följande
frågeformulär utarbetats. Du bör besvara frågorna så ärligt som möjligt.


 

Mina
Tidigaste Minnen (3-6 År)

  1. Hur var
         mina föräldrar?
  2. Hur var
         mitt hemliv?
  3. Hur var
         jag som barn? Beskriv dig själv!
  4. Mina
         tidigaste plågsamma minnen?
  5. Vad har
         jag för andra minnen från dessa år?
  6. Vad har
         jag för andra minnen av problem i min tidigaste barndom?
  7. Det
         andliga livet under mina barndomsår?
  8. Vilka
         sexuella experiment eller erfarenheter har jag från dessa år?

Masturbation

  1. Har någon
         skadat mig sexuellt under min barndom?

Skoltiden (Från 7 År)

  1. Vad
         tyckte jag om skolgången?
  2. Hur
         klarade jag mig?
  3. Hur var
         jag som barn under dessa år?
  4. Beskriv
         dig själv i skolåldern. Beskriv dina vänner under skoltiden.
  5. Kände du
         dig någonsin ensam?
  6. Hur var
         mitt förhållande till lärare och andra auktoriteter?
  7. Hur var
         mitt familje och hemliv?
  8. Hur var
         mitt förhållande till mor och far?
  9. Vilka
         plågsamma minnen eller minnen av speciella problem har jag från dessa år?
  10. Vilka
         sorgliga minnen har jag av gärningar som jag gjorde andra?
  11. Vilka
         lyckliga och spännande minnen har jag av denna tid?
  12. Vilka
         minnen har jag av att ha lyckats eller haft framgång från denna tid?
  13. Vilka
         sexuella minnen har jag från denna tid?

Ungdomstiden (Från 13 År Fram Till Vuxenåldern)

  1. Hur var
         mitt hemliv?
  2. Hur var
         förhållandet till mor och far?
  3. Fullgjorde
         jag skolplikten, realskolan eller yrkesskolan/utbildningen?
  4. Om jag
         avbröt min skolgång, vad berodde det på?
  5. Vilken
         inställning hade jag till skolgången i denna ålder?
  6. Hur
         klarade jag mig i skolan?
  7. Hur var
         jag som tonåring?
  8. Vilka
         vänner hade jag?
  9. Vilka
         intressen hade jag?
  10. Vad var
         roligast att göra i denna ålder?
  11. Hur var
         mitt förhållande till lärare och andra auktoriteter?
  12. Vilka
         plågsamma minnen har jag från denna tid?
  13. Vilka
         lyckliga minnen har jag från denna tid?
  14. Har jag
         kvar känslor från denna tid, av att ha blivit sårad, känt rädsla eller
         skuld och andra känslor som tynger mitt sinnelag?
  15. Vilka
         minnen har jag av att ha förorsakat smärta för andra under dessa år?
  16. Vilka
         sexuella erfarenheter hade jag under dessa år?
  17. Vilka
         tilltalande minnen beträffande sexualiteten har jag från denna tid?
  18. Vilka
         plågsamma minnen beträffande sexualiteten har jag från denna tid?
  19. Fick jag
         skuldkänslor som hängde samman med sexualiteten?
  20. Hur var
         mitt andliga liv under dessa år?
  21. Vad hade
         jag för värderingar och moral under denna tid?
  22. Var de
         mina egna? Levde jag i enlighet med dem?
  23. Vilka
         speciella minnen har jag från denna tid av att ha lyckats eller haft
         framgång?

Vuxenåren

  1. Hur är
         mitt arbete och mitt arbetssätt?
  2. Hur trivs
         jag med mitt arbete?
  3. Hur
         kommer jag överens med mina chefer och arbetskamrater?
  4. Hur
         förhåller jag mig till auktoriteter – polisen, myndigheter, tjänstemän
         etc?
  5. Hurdan
         människa är jag nu? Beskriv dig själv så nogrannt som möjligt!
  6. Vilka är
         mina livsvärderingar?
  7. Lever jag
         i enlighet med dem eller i motsatsförhållande till dem?
  8. Hur är mitt
         umgänge?
  9. Hur är
         mitt äktenskap?
  10. Vilka
         plågsamma erfarenheter har jag av relationer mellan människor?
  11. Vilka
         trevliga minnen har jag av relationer mellan människor? Granska dina
         relationer till dina närmaste!
  12. Hur är
         mitt hemliv just nu?
  13. Är mina
         behov tillfredställda i mina nära relationer?
  14. Har jag
         tillfredställt någon annans behov?
  15. Finns det
         barn för närvarande med i mitt liv?
  16. Hur är
         förhållandet till mina barn?
  17. Hur är
         mina barn, var och en för sig?
  18. Vem av
         dem liknar mig mest?
  19. Vilka
         plågsamma minnen har jag av att vara förälder?
  20. Vilka
         erfarenheter har jag av att ha lyckats som förälder?
  21. Vilka
         trevliga minnen har jag av att vara förälder?
  22. Försöker
         jag leva i enlighet med någon annan människas livsvärderingar?
  23. Lever jag
         överhuvudtaget efter några livsvärderingar?
  24. Lever jag
         emot de värderingar jag själv trott på?

Granskning Av Vuxenlivets Sexualliv.

  1. På vilket
         sätt har jag tillfredställt mina sexuella behov?
  2. Vilka
         plågsamma minnen har jag från detta område?
  3. Känner
         jag skuld eller obehag när det gäller sexualitet?
  4. På vilket
         sätt i så fall?

Granskning Av Vuxenlivets Plågsamma Minnen.

  1. Plågsamma
         saker som jag gjort mot eller förorsakat någon annan person på det
         fysiska, psykiska, andliga eller känslomässiga planet.
  2. Samma
         saker fast de drabbat mig.
  3. Beskriv
         så nogrannt som möjligt ovanstående händelser och speciellt de KÄNSLOR som
         föranleddes av detta.
  4. Har någon
         anhörig avlidit? (Beskriv så nogrannt som möjligt de känslor du fick i
         anledning av detta.)
  5. Hur
         uppfattar jag mitt andliga liv?
  6. Hurdana
         vänner och relationer har jag?

Granskning Av Mitt Beteende Under Aktiva Spritperioder.

  1. Har jag
         brutit mot lagen?
  2. Har jag
         varit fysiskt våldsam eller har någon annan varit det mot mig?
  3. Har jag
         förorsakat mig själv eller någon annan smärta när det gäller känslolivet?
  4. Brustna relationer?

Då jag nu avslutar detta fjärde steg, gör jag samtidigt en
förteckning över alla mina goda sidor, starka sidor och över vilka förmågor jag
har. Jag gör också upp en förteckning över allt som jag lyckats bra med i mitt
liv. (Denna del kräver också mycket arbete och självrannsakan och jag kan
behöva någon annans hjälp till detta) Nu slappnar jag av – jag vilar – funderar
och går åter igenom mitt liv. Jag granskar igen, alla mörka och alla ljusa
sidor hos mig själv och i mitt liv. Har jag avslöjat för mig själv, allt som
jag gjort eller som har förorsakats mig?


Har
jag behandlat alla mina känslor, såväl plågsamma som angenäma, som hänför sig
till dessa skeden i mitt liv? Ifall jag har varit öppen. ärlig och uppriktig då
jag utfört denna självrannsakan, har jag börjat förstå vem jag är och vem jag
varit. 

 

Inte konstigt att många i vår gemenskap har förutfattade meningar
om stegarbete. Inte konstigt att många som kommer till AA får något skrämt i
blicken när vi föreslår att de skall ta itu med AA:s tolv steg.

 

Tilläggas ska också att ett behandlingshem av minnesotamodellen debiterar mellan 1850-2500kr/ dygn

och under 5-8 veckor så får du på sin höjd göra 3 steg(i bästa fall).

Det som enligt mig sker är att under den tiden så hinner Alkoholisten friskskriva sig själv vilket givetvis leder till

återfall,eller att Alkoholisten blir så skamfylld och känner sig så misslyckad,rädslorna tar över och vägen 

till Bolaget/langaren blir bara kortare,när du sen kommer tillbaka till behandlingshemmet

(ifall du inte hunnit dött på vägen) så får du gå igenom nått som kallas för "återfallsinventering".

vilket är ett femtiotal frågor som ingen människa förstår,och som det inte spelar någon som helst roll

vilket svar du ger får "underkännt"på.

Någon "återfallsinventering" finns inte i Stora boken utan där talas om andlig spännst,och givetvis

existerar ingen andlighet i en Alkoholist som endast gjort 3 steg.


 
 
Ingen bild

Tina

23 januari 2012 10:48

Ja, herregud...vilken groggvirkeslista....inte ett öga torrt när jag drog min lifestory på minnnesotahaket...fick så bekräftat det jag ville---att jag så klart vart alkis p.g.a av alla mina "problem"...Tack gode Gud att jag hittade stora boken och en sponsor..

 
Ingen bild

chingen

23 januari 2012 12:16

denna har jag fått göra på kåken....men det va då jag skulle dra en lifestory....på kåken fick jag göra massa uppgifter innan steg 1 och lifestory va innan steg 1...så hur kan denna uppgift vara steg 4 övergår mitt förstånd!!

 
Ingen bild

Terriern

23 januari 2012 13:36

tjohej
ja denna påhittade skit lista har jag också blivit tvingad att göra,annars hade jag blivit utskriven från BH Lindalen i Hudiksvall.Efteråt när jag presenterat mina svar för hela hemmet så gavs det en massa skit tillbaka att jag "inte hade svarat rätt" utan kunnat lagt ner betydligt mycket mer jobb osv....
dom jävlarna gör allt för att tjäna pengar minnesotabehandlingsindustrin å inte ett förbannade dugg för att man ska tillfriskna.det kallas så fint "12 stegsbehandling" (jag fick inte ens Stora Boken) och det har dom presenterat både för kriminalvården och socialstyrelsen vilket är en ren jävla lögn,dom snackar om AA:s 12 steg men tack och lov så har AA Inte ett jävla dugg att göra me denna skiten.Känner mig
asförbannad och lurad!

Har varit nykter och tillfrisknad snart ett år!stort tack till Bill och Bob samt övriga medverkare till STORA BOKEN
och Stort tack till In to Action s-holm

 
Ingen bild

Tina

23 januari 2012 14:46

Gräva i blöjorna kallas det här,,,och det blir man inte särskilt nykter av ,,,bara skitig om fingrarna.....

 
Ingen bild

Terriern

25 januari 2012 21:49

Lycka till med d fortsatta grävandet Lina snart kanske du gräver fram ett 9:e steg istället för en blöja.

 
Ingen bild

Vargen

6 mars 2012 18:19

Ja dom där frågorna känner jag till viss del till från det beh.hem jag var på men det är inte det värsta för mig, när jag arbetade som terapeut betedde jag mig som du skriver om terriern, vidrigt må jag säga. Enda skillnaden när jag gjorde behandling var att jag fick SB och ombads att läsa den men inte att studera den det är en jäkla skillnad, men för mig tog det 24 år innan jag hittade en sponsor och började studera SB, bättre sent än aldrig. Det var nog Guds nåd att jag inte gick ut och drack, tack Gud för den nåden.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards