Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

"Men självklart kan du inte föra vidare något som du inte har." eller när kärlek är att be någon hålla käften.

Av Bill w - 21 januari 2012 11:55

Inför ett möte om AA:s tolv steg, så
säger mötesledaren att endast medlemmar som har egen erfarenhet av AA:s fem första
steg tillåts dela.


De som saknar egen erfarenhet av
AA:s femte
steg, uppmanas att vara tysta
och lyssna.


Dröm eller mardröm i AA-land?



Det beror på vem vi frågar. Frågar vi AA:s grundtext Stora Boken,
så är det rätt väg att gå för att nå nykomlingen med AA:s budskap. Tydligast
uttrycks det på sidan 177:


"Men självklart kan du inte
föra vidare något som du inte har."


Alltså. Om vi vill föra AA:s budskap vidare, så bör vi själva (som
det står i AA:s tolfte steg) upplevt ett eget andligt uppvaknande som en följd
av AA:s program. Men av någon anledning, så uppfattas detta som en mycket
kontroversiell slutsats i AA-land.


Istället tillåter många AA-grupper just de mötesdeltagare som inte
har någon erfarenhet av AA att ta upp större delen av mötestiden. "Nykomlingen
är mötets viktigaste deltagare"
, säger man och så får nykomlingen
berätta inför de andra medlemmarna om hur han eller hon har det.


Du som har blivit välkomnad till AA på det här sättet, välkomnar förstås dem som kommer efter dig på samma sätt. Och så är karusellen igång; en evig rundgång som för varje möte där det finns en nykomling, snurrar längre och längre bort ifrån AA:s lösning.


Har du modet att stoppa karusellen? Att – även om du själv under
flera år i AA tvingats leta efter AA:s lösning – be nykomlingen att tiga och
istället lyssna på vad Anonyma Alkoholister har för lösning att erbjuda.
 

Det talas stort och mycket om kärlek i AA-land. Men det har ingen
betydelse hur mycket vi än älskar varandra eller nykomlingen. Om nykomlingen är
alkoholist, så dricker denne inte på grund av brist på kärlek. Alkoholisten
dricker på grund av en förödande och dödlig sjukdom, bortom alla mänsklig
kontroll. Inte ens kärlek biter på alkoholism.


Vill du visa nykomlingen vad sann kärlek är, så berätta om AA:s
program istället för att låta nykomlingen själv hålla låda.



             12 steg till Gud (som du själv uppfattar honom).

 
 
Ingen bild

Anders

23 januari 2012 22:51

Är det någon som känner till bakgrunden till "att endast medlemmar som har egen erfarenhet av AA:s fem första
steg tillåts dela."? =)

 
Ingen bild

Per

24 januari 2012 07:26

Till Anders!
Jag tror att det faller sig ganska naturligt att om man inte har någon som helst kunskap om AA eller stegarbete och enligt tradition 5 enda huvudsyftet med en AA-grupp är att föra budskapet vidare... så har man ännu ingen lösning att prata om annars så riskerar ju mötena att handla om allt annat än AA-s lösning.
MVH per

 
Ingen bild

Anders

25 januari 2012 00:29

Precis Per!

Jag har tom pratat med nya människor i AA som är tacksamma för att det står så i mötesmanualen! När jag var nykomling i AA kände jag ett "tryck" av att dela, eftersom alla andra gjorde det. Och jag ville då inte verka annorlunda än någon annan, och sticka ut genom att inte dela. Innan det var min tur att dela hörde jag knappt vad de andra sa, eftersom jag satt o tänkte på vad jag skulle dela om. Allra oftast när det blev min tur var jag så förvirrad att jag knappt sa något, och om jag sa något så var det kort och hade definitivt väldigt lite med AAs budskap och lösning att göra. Efteråt brukade jag alltid skämmas för att jag delat "så dåligt". Inte alls konstigt eftersom jag fortfarande var slav under mitt ego pga att jag inte arbetat med stegen. Jag försökte prestera något som jag helt enkelt inte hade. Jag kan önska idag att någon vänlig själ hade vänt sig till mig och sagt "Lyssna till vad vi har gjort och vilka resultat det har gett. Bestäm utifrån det om du vill göra samma saker för att få samma resultat". Jag hörde ibland "glimtar" av denna lösning från vissa som delade, men dessa glimtar konkurrerade i min stackars skalle med delningar som handlade allt från veckans problem till någon precis kommit tillbaka från ett återfall och pratade av sig...

Av denna anledning la jag som förslag på ett praktiskt möte i en AA grupp för några år sedan att en liknande text som den ovanför här skulle föras in i mötesmanualen. Av faktiskt omsorg och kärlek för nya människor som hittar till AA, i desperat sökande efter en lösning på sitt problem. En tanke om att varje människa som sökte hjälp hos denna AA grupp skulle gå därifrån med en vetskap om att det finns en lösning och vad den innerbär. Sedan är det upp till den människan om hon vill ha den eller inte. Det är nämligen min övertygelse om det sanna i talesättet "AA är inte till för alla dem som behöver AA, AA är bara till för dem som vill ha AA".

Anledningen till att jag föreslog steg fem är väldigt enkel - när väl femte steget är fullbordat med entimmas meditationen är personen snabbt igenom steg sex och sju, har påbörjat sina gottgörelser, och börjat praktsera dessa principer på en daglig basis. DÅ finns det sannerligen något av värde att föra vidare!

 
Ingen bild

Terriern

25 januari 2012 21:57

Härlig läsning Anders!
Sitter nu med ett stort leende på mina kinder,tillfrisknade
människor existerar inom detta avlånga land!
Shoot from the hip
the BIG BOOK RULES
Gå med Gud!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards