Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Vad är problemet?

Av Bill w - 20 januari 2012 17:21

Varför säger dom att "du har all tid i världen" o "ta det lugnt"?


"Vi i vår tur sökte efter samma utväg med samma desperation som en drunknande" (SB sid 54).

 

Med på mötet?

Kolla om medlemmarna har Stora Boken
med sig till mötet. Lyssna om mötet handlar om vad som står i Stora Boken eller
om medlemmarnas egna tolkningar av vad som står i Stora Boken.


Hamnar du en i en AA-grupp där inte någon har med sig Stora Boken, så kan du
nästan lika gärna tacka för kaffet redan innan mötet börjar och söka upp en
annan grupp.


När du har hamnat rätt, så bli inte förvånad om någon med kanske bara ett par
månaders nykterhet erbjuder sig att bli din sponsor. Det ingår nämligen i det
tolfte steget att föra budskapet vidare från den stund vi själva har erfarit
ett andligt uppvaknande genom AA:s program.


AA-medlemmar som säger att vi måste ha flera års nykterhet innan vi börjar
hjälpa andra, vet helt enkelt inte vad de talar om. 


Men nu vet i alla fall du.
Lycka till!

 
 
Lina

Lina

20 januari 2012 23:54

Har aldrig varit på ett möte då någon tagit med sig Stora Boken,däremot så har ju möteshållaren den.. Det ser väl olika ut vart man än kommer.. In to acion riktar ju in sig på Stora Boken.. :)

http://linamarlene.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lalle

21 januari 2012 12:15

jag har alltid med mig SB till möten pga att jag inte kan boken utantill,och allt som jag behöver för att kunna sprida budskapet vidare finns ju där,och de är ju det som håller mig mentalt befriad från alkoholen ;)

 
Ingen bild

per

21 januari 2012 17:45

Det återkommer flera ggr i boken hänvisningar att stegen ska göras snabbt skyndsamt, därnäst, 1 tim ,stegen är designad att göras fort mens man kommer ihåg den sista förödmjukelsen skillanden mellan saning o lögn enda gången boken säger att man kan stanna upp är mellan 4-5 steget om man inte har nån lämplig person som kan ta emot 4:e steget

 
Ingen bild

Terriern

21 januari 2012 18:02

det tog mig ca 1 månad att göra steg 1-9 lever därefter 10-11-12
och började sprida budskapet direkt,appropå att man måste ha flera års erfarenhet ha ha jävla bullshit...skulle jag ha väntat med att föra budskapet vidare så hade jag supit till för länge sen,nykter på "vita knogar" funkar inte.
krAAm på er allihop

 
Ingen bild

per

21 januari 2012 19:25

Jag träffa med på folk som arbetade helt efter AA- stora bok Ryggraden i AA-s program det finns en lösning inte flera det finns andra lösningar med, men AA-s program förmedlar en lösning dvs när du som ett resultat av de första 11 stegen själv haft ett Andligt uppvaknande för du DETTA budskap vidare till de som fortfarande lider om man gått in på ett möte och inte gjort stegarbetet efter SB då kan man väl knappast påstå att det är AA-s lösning

 
Lina

Lina

21 januari 2012 21:42

Föra budskapet vidare kan man göra på många olika vis, tror inte att man behöver kunna boken innan och utan..och attha gjort de 12stegen.. Jag försöker leva i stegen för jämnan..så gott jag kan!! Jag sprider budskapet vidare utan att jag jobbat igenom stegen skriftligt! Alla gör vi på olika vis..O så länge det fungerar så kan det ju inte vara fel:D

http://linamarlene.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

per

22 januari 2012 10:54

Jag är glad för din skull Lina men att sprida ett budskap som man själv inte gjort det låter för mig väldigt underligt varför då inte göra stegen som de står eller helt enkelt kalla det för Lina;s variant av AA-s steg.Det är sånt här tänk som gjort att AA-s budskap har urholkats.Jag kan inte heller AA-s bok utantill jag klarar heller inte av att helt följa stegen.Jag tycker vi bör värna om AA-s SB och en förutsättning för att förstå SB bör ju vara att göra som det står i SB

 
Lina

Lina

22 januari 2012 11:08

Så om man inte gjort dom 12stegen får man inte sprida budskapet vidare?

http://linamarlene.bloggplatsen.se

Bill w

29 november 2012 14:49

Du kan inte sprida nått som du inte besitter!
allför många provar detta trots att dom inte gjort ett dugg åt sitt mentala lidande, vissa lyckas ett tag för att sen ta ett återfall som blir värre än den värsta fyllan dom någonsin haft! "inga halvmesyrer" duger.

mvh Bill.W

 
Ingen bild

per

22 januari 2012 12:03

Hej Lina!
Hoppas du inte tycker jag hackar ,det gör jag inte.Jag satt själv på möten i 20 års tid i perioder och trodde att jag förstått AA-s budskap (jag blev full imellan)men det var inte föränns jag hade gjort stegen exakt som de står i stora boken som jag förstod den exakta innebörden av stegen.Och för mig var det som en befrielse jag har inte velat dricka en gång på 1,5 år det är som borta.
Steg12:När vi,som ett resultat av dessa steg,själva haft ett andligt uppvaknande,försökte vi föra(DETTA)budskap vidare till andra
alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.
Många inklusive jag gjorde så att vi missa ordet Detta,alltså de första 11 stegen det är de som vi ska föra vidare sen om man läser stegen på vägen den korta versionen så blir det en annan innebörd av dem men om man studerar dem i boken så får det en helt annan innebörd hoppas du förstår hur jag menar mvh per

 
Ingen bild

Terriern

22 januari 2012 12:07

Hej Lina!
steg 12 "När vi som resultat av dessa steg,själva hade haft ett andligt uppvaknande,försökte vi föra budskapet vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i våra angelägenheter".

Trad.nr "5 Enda syftet med en AA-grupp är att föra budskapet vidare".9
och HALVMESYRER VAR OSS TILL INGEN NYTTA!(SB sid 85)

 
Lina

Lina

22 januari 2012 18:29

Så min nykterhet är en halvmesyr?:)Hur långt bak ska vi gå i Historien? Hur gjorde Bill?
Jag har själv varit nykter i 1,5år nu, och jag har ett väldigt bra liv..och att jag gjort min behandling som en halvmesyr? Njaaa.. Det kan jag inte påstå.. Det är bättre att må bra än ha rätt:)

http://linamarlene.bloggplatsen.se

 
Lina

Lina

22 januari 2012 18:55

Att hjälpa andra är grundstenen i ditt eget Tillfrisknande..sid 116 SB.

http://linamarlene.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Terriern

22 januari 2012 20:25

Hej igen Lina!
Bill gjorde def. 12 steg,det va du som sa att du inte gjort det
ingen annan och åter igen "När vi som resultat av dessa steg,själva hade haft ett andligt uppvaknande,försökte vi föra budskapet vidare till andra alkoholister och tillämpa dess principer i våra angelägenheter".
Min fråga blir därför, Hur förklarar du stegen för din sponsir
när du inte gjort dom?

 
Ingen bild

Terriern

22 januari 2012 20:34

Lina
Gå gärna in och läs "Angående sponsorn" http//stora-boken.bloggplatsen.se/2012/01/20/7141916angaende-sponsorn/

 
Ingen bild

Tina

23 januari 2012 11:06

TILL EFTERTANKE



"OM JAG VILL LYCKAS

MED ATT Föra EN MÄNNISKA MOT ETT Bestämt Mål Måste JAG FÖRST FINNA HENNE Där HON är OCH BÖRJA JUST Där.

DEN SOM INTE KAN DET LURAR SIG SJÄLV
När HON TROR ATT HON KAN HJÄLPA ANDRA.

För ATT HJÄLPA någon

Måste JAG VISSERLIGEN Förstå MER än HAN GÖR MEN FÖRST OCH FRÄMST
Förstå DET HAN Förstår.

OCH KAN JAG INTE DET

Så HJÄLPER DET INTE ATT JAG KAN OCH VET MERA.

VILL JAG ÄNDÅ VISA HUR MYCKET JAG KAN

SÅ BEROR DET På ATT JAG är Fåfängd OCH HÖGMODIG OCH EGENTLIGEN VILL BLI BEUNDRAD AV DEN ANDRE ISTÄLLET FOR ATT HJÄLPA HONOM.

ALL äkta HJÄLPSAMHET

BÖRJAR MED ÖDMJUKHET Inför DEN JAG VILL HJÄLPA OCH DÄRMED Måste JAG Förstå
ATT DETTA MED ATT HJÄLPA INTE är ATT HÄRSKA UTAN ATT VILJA TJÄNA.

KAN JAG INTE DETTA SA KAN JAG HELLER INTE HJÄLPA NÅGON"


SöREN KIRKEGAARD

 
Ingen bild

Anders

23 januari 2012 11:16

Hejsan Lina!
Jag tycker det är jättebra att du varit nykter i 1.5 år! Jag tror att vad dom andra som kommenterat försöker förmedla är att om du inte har arbetat med, gjort, det som beskrivs i Stora boken så kanske du inte har en egen upplevelse av vad AAs budskap är. Det är nämligen Stora boken som är AAs budskap. Jag har ingen som helst aning om vad din behandling gick ut på, och jag är inte ute efter att "fördömma" vare sig dig eller något behandlingshem. Men jag ber dig ärligt att vara öppen inför att "tolvstegsbaserad" i princip kan betyda vad som helst. Så gott som varje behandlingshem utvecklar sina egna idéer och metoder. Inget fel i det, dom får gärna göra det för mig. Problemet uppkommer när ett behandlingshem för vidare att "AA säger si och så" och det skiljer sig från Stora boken. Jag har tyvärr mycket erfarenhet av det efter att ha pratat med många AA medlemmar som varit på behandling.

Det är helt okontroversiellt att Stora boken är AAs budskap. Läs gärna en väldigt fin artikel om detta i AAs Serviceblad nr 2 från 2008. Där har förtroenderådets policykomitté skrivit om detta.

Att vara sponsor i AA innebär helt enkelt att visa och vägleda någon annan i det budskap som Stora boken förmedlar. Har man inte arbetat med Stora bokens budskap själv, följer det helt enkelt att man inte kan vara sponsor.

Vår femte tradition säger att det enda syftet med en AA grupp, och då också ett AA möte och egentligen varje delning på ett möte, är att föra Stora bokens budskap vidare.

 
Lina

Lina

24 januari 2012 14:35

Terriern: Som svar till dig om sponsorskap, så Nej jag har faktiskt ingen sponsi.. Den dagen jag känner mig redo för det så, Javisst:) Stegen? Skriftligt?Nej.. I min vardag JA! Tänkte på Bill där eftersom han var väl nykter ett par dagar o sen förde han budskapet vidare? Vad betyder föra budskapet vidare för dig?enbart att vara sponsor?

Till Anders: Tack så mycket! Vad dom andra förmedlar skulle jag vilja påstå är förutfattade meningar eftersom jag helt plötsligt blivit Sponsor vilket jag inte är. Min behandling har varit toppen, och i behandlingen jobbade vi utifrån SB! Tråkigt att det ska bli sånt ramaskri runt min nykterhet:)

Tänk om vi människor hade samma tänk? Vilket tråkigt liv..Den här vägen fungerar för mig.. Jag tar en dag i taget, ibland 1 minut i taget.. Högmod går före fall!

http://linamarlene.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anders

24 januari 2012 17:41

Lina: Men det är ju jättebra om behandlingen var utifrån SB. Men då förstår jag över huvudtaget inte vad problemet är Lina? Om du nu har gjort/gör handlingarna som beskrivs i SB. För det är vad den boken handlar om - en beskrivning av hur de 100 första medlemmarna av AA började leva sina liv.

Grundfundamentet i detta nya liv är att föra AAs budskap vidare (bla genom att sponsra) OCH att praktisera kärlek, tolerans, tålamod mm i relation till alla människor jag möter i alla mina angelägenheter (familjen, jobb, samhället, AA etc).

Bill W började INTE göra detta efter några dagars nykterhet. Vad han gjorde var att springa runt på barer och "predika" högmodigt för andra alkisar att de "måste finna Gud". Självklart misslyckades han nå fram till varenda en, och var nära att supa till själv på kuppen som ett resultat (Hans försök att spela Gud fungerade helt enkelt inte...). När Bill varit nykter i sex månader träffade han Dr Bob pga av att BILL - han själv - var alkoholist. När han pratade med Bob om sig själv som alkis och den lösning han funnit, ja då sa de KLICK för dom båda. Ur denna gnista föddes flamman som blev gemenskapen Anonyma Alkoholister. I SB finns nedtecknat hur de levde sina liv. En fundamental del av detta nya liv var att göra en skriftlig - dvs på papper - självrannsakan. En känslomässig inventering över områdena återkommande ilskor/bitterhet, rädslor, och hur vi själva agerat i sexuella relationer. Detta som ett första viktigt steg i att komma tillrätta med bakomliggande orsaker och omständigheter. Alkoholen är nämligen enbart ett symptom. Jag som verklig alkoholist "använde" alkoholen som en LÖSNING på mitt verkliga problem. Jag hoppas verkligen att dom GRUNDLIGT hjälpte dig förstå detta på behandlingshemmet, min vän. För om dom inte gjorde det, så lever du med en dödlig okunskap.

 
Lina

Lina

25 januari 2012 08:32

Anders:Nä jag har nog inte som jag själv vet sagt att något är ett problem:) Däremot sa jag att efter mina erfarenheter och vad jag sett o hört, så upplever jag att man visst kan/får föra budskapet vidare.. Oavsett hur många steg jag har o inte har gjort..
Jag vet att alkoholen & drogerna har enbart varit ett symptom..eftersom missbruk är en känslomässig sjukdom.. Den löser inte mina problem, och kommer aldrig att göra heller:)

http://linamarlene.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anders

25 januari 2012 09:26

Lina: Ja men NU förstår jag dig bättre! Det är en liten förvirring i din tankegång min vän. =)

AAs budskap återfinner du i första delen av 12e steget: "När vi som resultatet av DESSA STEG själva hade haft ett andligt uppvaknande...". Det är AAs program för tillfrisknande, dom 12 stegen, som är budskapet. När jag delar på ett möte, eller pratar med en alkis någon annanstans, är det alltså detta budskap jag pratar om - för vidare. Att när jag som resultat av att göra AAs program, så har jag fått ett andligt uppvaknande, en djupt känslomässigt omvälvande omdaning som revolutionerat hela mitt synsätt på världen och människorna i den.

Förstår du att det kan bli lätt förvirrande då när du säger "När jag som ett resultat av att INTE ha gjort DESSA STEG och därigenom inte fått detta andliga uppvaknande...". Ser du lögnen i din egen argumentation?

Ja, ja, jag vet att det står "ett förslag till program för tillfrisknande" i inledningstexten till kapitel 5 "Hur det fungerar". Det betyder helt enkelt att AA INTE har femtioelva olika förslag, utan ett enda.

Om en alkis inte accepterar och tar emot detta förslag så är det helt ok med AA. AA vill inte tvinga sig på någon. För AA är inte till för alla som behöver det, bara de som vill ha det. Du har säkert själv hört detta i inledningen av de många AA möten du varit på Lina, men har du lyssnat till vad det säger?

 
Ingen bild

Terriern

25 januari 2012 22:06

Lina
I rest my case and need to say no moore.
läs det skrivna ovan...
krAAm

 
Ingen bild

Kevin

31 januari 2012 13:28

Shit asså!! Vad e det du inte förstår Lina?? Läs SB, gör stegen.. Snacka om halvmesyr.. Ta det bara jag känner e rätt för mig.. Det funkar tyvärr inte så, då kan du aldrig föra SB budskapet vidare... Dock kan du föra den typ av budskap du fått genom din behandling.. Men absolut inte aa:s SB budskap vidare.. Du har ju inte gjort alla steg, så det blir ju svårt...

 
Ingen bild

Terriern

1 februari 2012 00:34

till Lina
tror inte du vet vad högmod betyder men du har helt rätt i att högmod går före fall (oftast),och bara d att du säger att jag har högmod är just HÖGMOD från dig,gör stegen istället för dina halvmesyrer å kom tillbaka sen för en diskussion kolla på resultaten från dom första 100 och jämför det med din minnesotabehandling som du gör på "ditt eget sätt" där 2 av 10 blir "nyktra alkoholister" men troligen aldrig mentalt befriad från tankarna på alkohol.

 
Ingen bild

12&12

7 mars 2012 10:15

det finns många som blivit befriade genom 12&12 av besattheten på att dricka och även mötet med Gud har räckt för en del. Kanske krångligare vägar än SB men ändock väg

 
Ingen bild

StorPatrik

15 augusti 2012 14:44

Om vi lämnar alkoholisternas sinnessjuka miljö ett litet tag och flyttar mig till en "normal" miljö. Jag går med i karateklubb som tränar stilen fiskmås-kai....

När jag varit med ett tag men fortfarande har ett vitt nybörjarbälte så säger jag: -Nu kan jag det här, nu skall jag bli tränare!

Gruppen säger till mig: -Nej StorPatrik, först när du uppnått svart bälte inom vår stil kan du bli tränare för vår stil.

Då svara jag gruppen med sårad min: -Jag har tränat lite ormvråk-kai och även badanka-kai hemma och tycker själv att jag kan och vet nog om karate nu för att bli tränare. Vad är det för fel på min karate?

Gruppen säger: -Skaparen av vår stil fiskmås-kai, Sensei Spar Ka Snabbt har skrivit att endast genom att uppnå det svarta bältet i vår stil, kan bli ett med denna stil och därigenom andligt förstå den i sitt utövande. Att med denna handling vara fiskmås-kai = lärare.

Då säger jag: -Ni ska inte komma och försöka lära mig nåt era högmodiga mallgrodor, jag kan minsann det mesta själv jag!

Utfall: StorPatrik blir nog aldrig en fiskmås-kai tränare OM han inte helt byter inställning och fullständigt överger sina förbehåll.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards