Direktlänk till inlägg 4 februari 2012

Du måste lova dig själv att vara nykter 24 timmar.....8 tim el 1 timme???

Av Bill w - 4 februari 2012 20:07

"Vi kan besluta oss just nu
att inte ta det första glaset under de närmaste 24 timmarna – eller fem
minuterna."

   


Så står det på sidan 15 i AA-godkända "Leva Nykter".
Anonyma Alkoholisters grundtext Stora Bokensäger raka motsatsen; att varje
alkoholist till slut blir försvarslös mot det första glaset. Det har ingenting
att göra med svag vilja eller dålig karaktär, det har att göra med sjukdomen
alkoholism. Ingen mänsklig kraft rår på den, det är just därför
vi behöver AA:s tolv steg. Och AA:s tolv steg kräver handling,
inte förnyade beslut om att låta bli det första glaset.


Författaren till "Leva Nykter", Barry L (se nedan), förordar också handling, men av ett helt
annat slag. I kapitlet "Till handling!" tipsar han om en rad olika
fritidssysselsättningar som skall hjälpa alkoholisten att hålla sig nykter, som
t ex promenader i parker eller besök på museer och konstutställningar.


Barry L rekommenderar också alkoholisten att skaffa en hobby.
Exempel på sådana han föreslår är bridge, macramé, operamusik,
akvariefiskar, sömnad, poesi, körsång, fågelskådning, läderarbete, blommor och
japansk trädgårdskonst (bonsai)
.


Som elfte punkt över nykterhetsbevarande sysselsättningar uppmanar
Barry L läsaren att "kasta loss med något lättsinnigt!"
och undrar i förtroende: "Tycker du om ballonger?
Zoologiska trädgårdar? Bubbelgum? Soulmusik? Bröderna Marx-filmer? Science
Fiction och detektivromaner? Ligga i solen? Åka skinnkälke? Om inte, hitta på
något annat icke-alkoholistiskt, som ger dig belöning med inget annat än den
rena skojfriskheten – och ha lite 'sobert' roligt. Det förtjänar du
verkligen!"


"Leva Nykter" är rent nonsens från början till slut.
Barry L lägger ut texten om att äta sötsaker – "ät eller drick något
riktigt sliskigt när suget sätter in!" – och om att en sponsor gör
"hembesök till och med på natten" (!).


Så varför inte bara glömma den här
boken? Varför inte tiga ihjäl tramset?


Därför att "Leva Nykter" råkar vara en av AA:s
storsäljare. Boken används i många AA-grupper för högläsning under AA-möten.
Ingen tycks ifrågasätta varför vi ljuger nykomlingarna rakt i ansiktet om
allvaret i vår sjukdom.


Ballonger och bubbelgum?


Hur många alkoholister har vi haft ihjäl genom att föra vidare
"24-timmarsprincipen" istället för AA:s budskap?

ifall boken "Leva nykter" finns i din ägo så vill jag råda dig att förgöra den snabbt så att ingen annan stackare kommer över den av misstag,och att du skaffar dig Stora Boken och en sponsor.

Sätt sedan igång med stegarbetet DIREKT,du har förmodligen mått dåligt en lång tid av ditt liv och det kommer du ej att behöva göra mer ifall du följer de 12 förslagen som beskrivs i Stora Boken.

Lycka till! 

 
 
Ingen bild

Tina

4 februari 2012 21:08

SB sid 106 " Vad vi i verkligeheten har fått är en dags VILLKORLIGT anstånd. Villoret för fristen är att vi upprätthåller vår andliga beredskap. Varje dag måste vi omsätta vår förståelse av Gud´s vilja i alla våra handlingar." Detta är vad AA:s grundtext säger om "en dag i taget"

 
Ingen bild

Lollo

4 februari 2012 21:36

om man kallar sig "tillfrisknad Alkoholist" som en av Alkohol/Drogterapeuterna gjorde(på behandlingshemmet som jag var på) samtidigt som han varje morgon/kväll måste lova sig "att vara nykter" 24 timmar till,så står det idag klart för mig att där inte finns ett dugg tillfrisknande.... och han kan därmed ej heller föra budskapet vidare,ändå så verkar någon har anställt den fortfarande sjuka mannen,det gör att jag TROR ATT DET I DET SPECIFIKA FALLET ENKOM HANDLAR OM PENGAR,och därnäst så undrar jag hur många andra "plastterapeuter d finns i detta avlånga land?

 
Ingen bild

Tina

4 februari 2012 22:35

Klart det handlar om pengar,ett jobb är ett jobb..jag fick inget annan anställning så vad gör man i det läget? speciellt om inte har en susing om vad ett andligt uppvaknande betyder.....dom kapitlen hoppade jag över i många år, men i djupet av mitt hjärta kände jag att något var väldigt fel....och visst jag fick betala nästan med mitt liv faktiskt.....

 
Ingen bild

Lollo

4 februari 2012 23:03

Its never too late to start all over again Tina krAAm på dig...
Men jag blir dock lite oroad över det du skriver.."jag fick inget annat jobb".var d så lätt att bli terapeut menar du?

 
Ingen bild

Ulla Lindroth

6 februari 2012 11:07

Jag blev också terapeut, genomgick två tuffa utbildningar och jobbade sedan en tid som terapeut idag skulle det inte falla mig in att söka ett sådant jobb om än det vore det sista, ser hur jag trampat på människor och varit en besservisser.Tackar Gud för att jag fått ett andligt uppbaknande med hjälp ab STORA BOKEN och min tuffa men kärleksfulla sponsor

 
Ingen bild

Marianne Nyman

8 februari 2012 08:51

Du är för skön! Ska sitta och studera din blogg en dag. Mina ögon fick nyss syn på meningen "skrota Leva Nykter" och ännu en gång förstår jag att jag inte är ensam!

Vi använder skiten som litteraturtema en dag i veckan och majoriteten säger "DEN är SÅ bra, alltså". Under tiden drar både hjärna och hjärta ihop sig till en russinknut inuti mig.

 
Ingen bild

Ulla Vargen

8 februari 2012 13:01

Leva Nykter ska vara i soptunnan, men när jag kom till behandlingen så tyckte jag också att den var bra men då hade jag inget förstånd, de flesta AA-grupper använder sig av den, tyvärr, men ju fler grupper som börjar jobba med SB så sprids ju detta och förhoppningsvis så blir det en ändring

 
Ingen bild

mauritz

8 februari 2012 15:11

Fick läsa från denna bok en gång på ett möte....jag började skratta medans jag läste...tror det va kapitel 12....om rubbad sömn....det jag reagerade va att denna person verkade vara professor i ämnet sömn..har hört om sockret som nämns i denna bok...SKROTA GENAST BOKEN!!

 
Ingen bild

Lollo

8 februari 2012 16:09

L.M.A.O
håller med dig angående skitsnacksnovellen Leva Nykter önskar att jag hade varit på d mötet du nämde mauritz ;)

 
Ingen bild

Lollo

15 februari 2012 13:49

ja å vi alkisar är ju välkända för att hålla d vi lovar eller?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Ovido - Quiz & Flashcards