Direktlänk till inlägg 3 februari 2012

De 12 Stegen.

Av Bill w - 3 februari 2012 12:32

Sällan har vi sett en människa misslyckas som utan förbehåll följt vår väg. De
som inte tillfrisknar är de som inte helhjärtat kan eller vill följa detta enkla
program. Vanligtvis är det män och kvinnor som är så skapta att de inte förmår
vara ärliga mot sig själva. Det finns sådana olyckliga människor.


Det är
inte deras fel, det tycks vara medfött. De är av naturen oförmögna att förstå
och utveckla ett levnadssätt som kräver omutlig ärlighet. Deras chanser är
därför mindre än för genomsnittet. Sedan finns det också de som lider av
allvarliga känslomässiga och mentala störningar, men många av dessa människor
tillfrisknar trots detta – om de förmår vara ärliga. Våra berättelser avslöjar i
stora drag hur vi var, vad som hände med oss och hur vi nu är. Om du har
beslutat att du vill ha vad vi nu har och om du är villig att göra allt för att
uppnå det - då är du mogen att ta vissa steg.


Inför några av dessa
ryggade vi tillbaka. Vi trodde vi kunde finna en lättare och mindre krävande
väg. Men det kunde vi inte. Med största allvar ber vi dig att vara oförskräckt
och grundlig från första början. Några av oss försökte hålla fast vid våra gamla
föreställningar, med påföljd att resultatet uteblev - tills vi gav upp dem
fullständigt.


Kom ihåg att det handlar om alkohol, listig, falsk och
stark!


Utan hjälp blir den oss övermäktig. Men det finns en som har all
makt - denne ende är Gud.
Må du finna honom nu!


Halvmesyrer var oss
till ingen nytta. Vi stod vid vändpunkten. Vi överlämnade oss helt i
Hans
händer och bad om Hans beskydd och omvårdnad.


Här följer de steg som vi
tog och som är ett förslag till ett program för tillfrisknande.


1) Jag
erkände att Jag var maktlös inför alkoholen - att Jag inte längre kunde hantera Mitt
liv.


2) Jag kom till tro på att en kraft större än Min egen kunde
återge Mig Mitt förstånd.


3) Jag beslöt att lägga Min vilja och Mitt liv i
Guds händer, sådan Jag själv uppfattade Honom.


4) Jag gjorde en grundlig
och oförskräckt moralisk självrannsakan.


5) Jag erkände inför Gud, Mig
själv och en sponsor den exakta innebörden av alla Mina fel.


6) Jag
var helt och hållet beredd att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.



7) Jag bad ödmjukt Honom att avlägsna Mina brister.


8) Jag gjorde
upp en lista över alla de personer Jag hade skadat och blev villiga att gottgöra
dem alla.


9) Jag gottgjorde personligen alla dessa människor så långt det
var möjligt utom då detta kunde
    skada dem eller andra.


10) Jag
fortsatte Min självrannsakan och erkände genast när Jag hade fel.


11) Jag
sökte genom bön och meditation att fördjupa Min medvetna kontakt med Gud - sådan
Jag     uppfattade Honom - varvid Jag endast bad om insikt om Hans vilja med Mig
och styrka att utföra den.


12) När Jag, som en följd av dessa
steg, själv hade haft ett andligt uppvaknande försökte Jag föra detta
budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla Mina
angelägenheter.


Många av oss utbrast: "Vilka krav - Det klarar jag
aldrig." Tappa inte modet. Ingen av oss har ens tillnärmelsevis lyckats att helt
följa dessa principer. Vi är inga helgon. Det viktiga är att Jag är villig att
tillväxa i andlig riktning. De principer vi upptecknat är vägledning till en
sådan utveckling.
Jag eftersträvar själsliga framsteg snarare än själslig
fullkomlighet. Vår beskrivning av alkoholisten, kapitlet till agnostikern och
våra personliga erfarenheter, både före och efter,
klarlägger tre viktiga
grundidéer:


(a) att jag var alkoholist och inte kunde hantera mitt liv.



(b) att förmodligen ingen mänsklig kraft kunde befria mig från min
alkoholism


(c) att Gud kunde och ville - om jag sökte Honom.


ps Jag har inte sett någon som noga följt dessa förslag misslyckas.



Lycka till

 
 
Ingen bild

TinaTina

5 februari 2012 09:30

Jag tänker åka till Borlänge det handlar ju om att faktiskt GÖRA de 12 stegen som det står i boken.....
AA-Konvent
Att göra de 12 Stegen!
söndagen 4 mars 2012 kl. 11-17
Stora Boken-Gruppen
Träskogatan 10 Borlänge
0760-56 39 69

 
Ingen bild

Lollo

5 februari 2012 22:23

Den 3/3 blir d ett år för mig,så d blir en bra ett års present till mig själ att åka till Borlänge ;) ses där Tina.

 
Ingen bild

Ulla Lindroth

6 februari 2012 11:18

Ska bli underbart att få träffa alla i Borlänge och njuta av detta underbara budskap. Kommer då ses där Lollo.

 
Ingen bild

Minne utan sota...

10 februari 2012 22:26

Som en följd av en nedbrytande behandling bestämde jag mig för att det är bäst att vara sin egna lyckas smed..Jag behöver andra människor för att praktisera dessa steg och principer och finner ett stort nöje i att jag har hittat så många roliga 12-stegsprogram att jag har fullt upp hela mitt vakna liv att praktisera mötesgående och dra min story och få fin respons...
Här är de steg som jag tar och de är endast förslag till den som inte vill förlora sitt ego och själviskhet.
Tolv själviska steg:

1. Jag bestämde mig för att klara av spriten,
om bara folk kunde sluta upp med att lägga sig
i mitt liv,de idioterna
2. Jag trodde fullt och fast,att det inte fanns
någon större kraft än mig själv..och att den
som sade något annat var en idiot.
3. Jag beslöt att avlägsna min vilja från Gud
som iallafall inte förstod mig.Han är en idiot.
4. Jag företog en oförskräckt moralisk rannsakan
av alla jag kände och insåg att de var idioter.
5. Jag ställde dem mot väggen och försökte
förmå dem att medge den exakta innebörden
av deras fel och brister.
6. Jag talade om att jag var villig att
hjälpa dessa människor på mitt sätt.
7. Jag gjorde mig tillräckligt ödmjuk
för att manipulera dem.
8. Jag gjorde upp en lista på alla
som skadat mig och väntade tålmodigt
att ge igen med ränta.
9. Jag gjorde upp med dessa människor
och skadade dem men inte mig själv.
10. Jag fortatte att granska andra, och
när de gjorde fel vilket hände ofta var jag
snabb att få dem att erkänna.
11. Jag försökte av ren viljestyrka att få
Gud som inte förstod mig, att inse att jag
hade rätt och att jag borde få hjälp med min vilja.
12. Jag kan hjälpa alla som vill fortsätta sköta sig själv
och skita i andra att följa dessa steg i allt vad de gör och
praktisera omåttlighet i allt vad de gör
resten av sitt liv.

 
Ingen bild

Vargen

12 februari 2012 21:23

Ja så har jag sett på livet under min aktiva tid, det var ju alltid fel på alla andra, inte på mig, jag trodde på riktigt att om folket gjorde som jag ville så blev allt bra och jag behövde inte dricka och bete mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Presentation


STORA BOKEN

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästboken

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards