Alla inlägg den 13 februari 2012

Av Bill w - 13 februari 2012 15:21

Anonyma Alkoholister bygger på ett program som går ut på att varje
medlem ges möjlighet att snabbt komma i medveten kontakt med en andlig, högre
makt. Det är, enligt AA:s grundtext Stora Boken, den enda vägen
att tillfriskna från sin alkoholism. Stora Boken kallar denna kraft
"Gud", "Ljusets Fader", "Universums Skapare" med
mera. Det centrala är att varje medlem söker och finner en Gud värd namnet.


AA har inte monopol på en lösning för alkoholisten. Men AA bygger
en lösning för alkoholisten, inte flera.


Så varför har jag så många gånger inom AA hört frasen "Skräm
inte nykomlingarna med en massa prat om Gud"? Jag har mött fler
AA-medlemmar som berättat för mig att de klarar sig utmärkt utan Gud än AA-medlemmar
som vittnat om nåden att få uppleva ett andligt uppvaknande.


I Stora Bokens förslag till bön för att utföra steg tre står:

"Befria mig från mitt egos
slaveri så att jag bättre kan utföra din vilja. Befria mig från mina
svårigheter så att segern över dem kan bära vittnesbörd till dem jag vill
hjälpa – om din kraft, din kärlek och ditt sätt att leva."

Det står ingenting i Stora Boken om att vi som medlemmar i Anonyma
Alkoholister ska agera terapeuter eller dela med oss av knep och knåp för att
undvika återfall. Ingenting om att kämpa mot alkoholen en dag i taget. Faktum
är att Stora Boken säger att det är meningslöst att försöka skydda sig mot
alkohol och att en verklig alkoholist förblir försvarslös mot det första glaset
så länge han eller hon inte söker någonting värt att kalla Gud.


I Stora Bokens kapitel "Hur det fungerar" står på sidan
82:

"Vi trodde att vi kunde finna
en lättare och mindre krävande väg. Men det kunde vi inte. Med största allvar
ber vi dig att vara oförsrkäckt och grundlig från första början. Några av oss
försökte hålla fast vid våra gamla föreställningar, med påföljd att resultatet
uteblev – tills vi övergav dem fullständigt.


Kom ihåg att det handlar om
alkohol – listig, falsk och stark! Utan hjälp blir den oss övermäktig. Men det
finns en som har all makt – denne ende är Gud! Må du finna honom nu!"

Denna text brukar med viss andakt läsas högt inför nykomlingarna
på AA-möten. Jag hörde den på mitt första AA-möte. Sedan förklarade
mötesdeltagarna nästan i kör att "det där med Gud behöver du inte ta så
bokstavligt".


Jag följde förstås deras råd. Många av dem hade ju varit nyktra i
AA i flera år och själv var jag som sagt på mitt allra första AA-möte.


Tio månader senare var jag full igen.
 

Om du skräms av ordet "Gud", så kanske du ärligt bör
fråga dig varför du är rädd. I AA behöver du nämligen inte köpa någon annans
uppfattning om Gud. Du ges tvärtom möjligheten att söka en Gud som är befriad
från alla dina (och andras) gamla fördomar om Gud.


Råkar du själv vara en nykter AA-räv som har överlevt i AA utan
ett andligt uppvaknande, så ha åtminstone det goda omdömet att hålla käften om
dina rekommendationer i det här ämnet.


Bara därför att du själv är rädd för Gud, ger dig inte rätten att
försvåra för andra att söka en räddning genom Gud!

Ovido - Quiz & Flashcards