Direktlänk till inlägg 14 februari 2012

Sidovinster för min egen skull?

Av Bill w - 14 februari 2012 18:33

"Jag är också nykter för min egen skull vilket jag inte var
tidigare och då kommer sidovinsterna."



Jag blir inte riktigt klok på dessa AA-klyschor. "Nykter för
min egen skull"? AA:s program handlar om att befria mig från min
självupptagenhet. Enligt AA:s program, så är en av nycklarna till ett bra liv
och bibehållen nykterhet att vara till hjälp för andra.


Fast "nykter för min egen skull" handlar väl antagligen
om att vi inte kan hålla oss nyktra för att till exempel frun eller chefen fått
nog av vårt drickande. Men det är å andra sidan en självklarhet, eller borde
vara det inom AA. AA finns ju endast för alkoholisten som själv har en ärlig
önskan att sluta dricka, så hur just den här klyschan har smugit sig in i AA är
något av en gåta. Någon som vet?


Men ett snäpp värre än "nykter för min egen skull" är
ändå det här med sidovinster.


Med "sidovinster" brukar avses i princip allting som är
resultatet av att vi inte längre blir fulla titt som tätt. En sådan
självklarhet som att någon som inte har druckit slipper vakna bakfull, räknas
som en "sidovinst". Här är några fler sidovinster som jag har hört
AA-medlemmar dela om på AA-möten:

  • Gladare äkta hälft
  • Bättre ekonomi
  • Snällare barn
  • Normal hälsa
  • Bibehållet jobb
  • Kunna köra bil på
         söndag morgon
  • Slippa socialen
  • Normala relationer med
         grannarna
  • Fått nya vänner i AA
  • Slippa att ständigt äta
         halstabletter
  • Kunna träffa gamla
         vänner

AA:s grundtext Stora Boken nämner ingenting om
"sidovinster".


Där talas om genomgripande personlighetsförändringar, om ett liv i
en fjärde dimension, om mirakel och andra fantastiska saker som väntar
alkoholisten som tar sig i kragen
och gör AA:s tolv steg.



 
 
Ingen bild

Tina

15 februari 2012 09:27

Jag tror det här med nykter för sin egen skull har blivit så populärt där för att man vill GÖRA DET ENKELT(egot). och så vill man TA DET LUNGT med programarbetet. Man vill helt enkelt bara LEVA och LÅTA ANDRA LEVA..Man tycker helt enkelt ATT DET VITIGASTE FÖRST är viktigt(EGOT). Och man är noga med att TA EN SAK i SÄNDER--Det viktigaste först är att JAG är nykter(spritfri) för min egen skull...Det är bra med deviser ibland...

 
Ingen bild

Tina

15 februari 2012 09:29

Med de här deviserna behöver man ju inte blanda in Gud och Högre kraft och sådant tjafs....

 
Ingen bild

Sittac29

27 februari 2012 11:54

Vad är problemet, sluta analysera så mycket... skaffa ett liv...

 
Ingen bild

K-G

27 februari 2012 14:10

En en del av problemet kan vara att vissa förkastar utan att utforska

 
Ingen bild

oh ah

28 april 2012 10:02

Antingen eller tänket och trångsyntheten frodas, att vara nykter för sin egen skull handlar om att inte göra en negativ anpassning till andra människor. Att vara nykter för sin egen skull är att flytta in ansvaret till sig och inte lägga det utanför sig på andra.

Då blir du sas förvaltare sen kommer naturligtvis frågan hur, vad gör ja?

Svaren känner vi AA som B.B, Gud, Sponsor, mötesdeltagande osv

 
Ingen bild

L-G. Kortedala

8 september 2012 11:40

Nykomlingen skiter vanligtvis i ordbajseri.
Dom har andra saker att tänka på än vad dom är rätt eller fel med deviser eller andra ords sammansättning

 
Ingen bild

LOGAB

10 september 2012 17:27

tror din kommentar hamnat lite galet va L.G KORTEDALA men jag kan ändå bekräfta att allt för många tror att "Ta det lugnt" hör ihop med stegarbetet, och möjligen är så fallet på ett Minnesotahem där är ju sponsirerna värda sin vikt el tid i GULD, men så är INTE fallet om du gör AA:s gratisprogram då ska det göras OMGÅENDE, DÄRNÄST OSV med andra ord ett HANDLINGSPROGRAM!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Ovido - Quiz & Flashcards