Direktlänk till inlägg 8 februari 2012

Varför har vi AA-möten?

Av Bill w - 8 februari 2012 13:42

”Vi drog inte berättelserna
om vårt drickande på den tidens möten. Det behövde vi inte. Medlemmens
sponsor och dr Bob kände till detaljerna. Ärligt talat tyckte vi inte att någon
hade med det att göra. Och dessutom kände vi redan till hur det gick till att
dricka. Vad vi ville lära oss var att bli nyktra och förbli nyktra.”
Bob E om AA-möten i Akron, Ohio, under 1940-talet i "Dr Bob och de
andra föregångarna"


AA-möten fanns redan innan AA fanns. Bill hade ett möte med Bob,
Bill och Bob hade ett möte med Bill D och efter några år hade de blivit cirka
hundra män och kvinnor som träffades på olika ställen i USA. Ur denna gemenskap
föddes AA:s tolv steg och boken ”Anonyma Alkoholister”. Gemenskapen tog sedan
sitt namn efter boken och AA-möten blev en naturlig del av AA.


Poängen med mötena var att sprida budskapet om AA:s lösning.
Alkoholister som ville sluta dricka gick till AA och fick reda på hur de skulle
tillfriskna genom AA:s tolv steg. AA spreds över hela världen.



Jo, det var visst ditt fel!

Men så exploderade plötsligt behandlingsindustrin i USA som en
följd av att president Nixon 1970 skrivit under "The Hughes
Act". Alkoholism blev därmed officiellt klassad som en sjukdom och täcktes
nu av det amerikanska sjukförsäkringssystemet. I princip alla behandlingshem,
oavsett vilken metod de använde för att få sina patienter nyktra, använde snart
AA för sin efterbehandling. Det var ju både billigt och trovärdigt. Nya grupper
startades på initiativ av behandlingsindustrin och AA:s budskap försvann från
mötesordningen. Istället blev AA ett forum för att fritt – och oavbruten – få
dela om allt mellan himmel och jord.


Sverige hakade på trenden under 1980-talet pga Behandlingsindustrin.

(Minnesotamodellen)


Tack och lov så finns det AA-medlemmar som fått nog av urvattnade
möten där ingenting nämns om AA:s mycket konkreta lösning. Det finns
AA-grupper där medlemmarna går på möten för att de vill sprida AA:s budskap och
inte för att de behöver tala ut om sina problem. 


HAR DU INGET ANNAT ATT DELA OM SÅ HÅLL KÄFTEN!

 

Vi är inte särskilt många, men AA skapades heller inte för alla
som har problem med spriten. AA skapades för verkliga alkoholister som vill
ha AA:s lösning
. Vår uppgift är att presentera denna lösning och berätta om
våra egna erfarenheter av den. Inte sprida våra egna åsikter om vad vi tror om
ditten och datten, utan just våra egna och konkreta erfarenheter av AA:s
lösning. 


Samtidigt slåss nyktra alkoholister med näbbar och klor för sin
rätt att använda AA som soptipp för sina problem. Varför? Varför är det så
viktigt för dem att hävda sin rätt att inför andra få dela med sig av sina
"tolkningar"av AA:s program – utan att de ens har öppnat Stora Boken?

NÅGON SOM VÅGAR SVARA?


 
 
Ingen bild

Kevin

9 februari 2012 15:18

Tack så otroligt mycket för detta inlägg. Under en tre års period för mig så har det blivit en hel del med möten. Dom flesta mötena jag har hamnat på är så kallade skräpmöten. Det är min personliga åsikt. Folk sitter och snackar om ditten och datten, går på vita knogar. Har fortfarande den mentalabesattheten kvar när det kommer till alkohol. Varför ska jag behöva verka som papperskorg, ta emot hatet som fortfarande sitter i hos dom flest när det kommer till olika myndigheter, gamla saker som hänt i missbruket. Det e pappas fel att jag knarkar. Sur på tanten på konsum, röda cyklar. Berättelserna är oändliga. Men ingen och då ingen snackar om AAs budskap, det e väldigt sällan som någon för budskapet vidare. KRIGSHISTORIERNA HAGLAR VERKLIGEN PÅ DOM FLEST MÖTEN I VÅRAT KÄRA LAND!! Det e otroligt tråkigt att se att behandlingsindustrin har tagit över AA.

Det finns ett få tal bra möten där AAs budskap förs vidare. Mera av det virket rekommenderar jag ;)

Kram Kevin

 
Ingen bild

Vargen

10 februari 2012 16:41

Nykterhet, frihet från alkohol genom att lära ut och praktisera de 12-stegen är det enda syftet med en AA-grupp.
Jag gick på traditionella AA-möten i 24 år innan jag hittade en sponsor som kunde guida mig i stegarbetet enligt STORA BOKEN. Idag har jag en underbar nykterhet och jag orkar inte lyssna på Hund och kattmagasinet längre, behöver inte det. Den upplysningen kan jag få på djuraffären. Håller med dig Kevin. Mer av SB-möten.

 
Ingen bild

Tina

12 februari 2012 23:47

AA, Anonyma Alkoholister, är en gemenskap av män och kvinnor, som delar sina erfarenheter, sina förhoppningar och sin styrka med varandra för att söka lösa sitt gemensamma problem och hjälpa andra att tillfriskna från alkoholism. Det här låter ju väldigt vackert, men det enda man brukar få höra talas om är en massa erfarenheter av supandet och dess följer och det visste jag ju en hel del om innan jag gick dit. Det tog 20 år innan jag fick en delning om styrka och förhoppning...då av en människa som gick på ett möte för att GE och hade något att ge de flesta jag mött på AA-möten vill ha något, speciellt tacksamma brukar de bli om de får slicka i sig en annan krakes återfall, då tackas det extra noga...bläää

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Ovido - Quiz & Flashcards