Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

Ett steg om året?Lycka till.......

Av Bill w - 7 februari 2012 10:52


Om du är en verklig alkoholist, så
lär du enligt AA:s program råka illa ut om du lyssnar på någon som säger att du
ska skynda långsamt med AA:s program och till exempel ta ett steg om året

eller ett steg i månaden.

 
 

Om du själv har lyckats vara nykter i en herrans massa år genom
att "jobba" dig igenom ett steg om året, så är du med största
sannolikhet inte alkoholist. Varför du går på AA, vet väl endast du själv och
din terapeut.


Min erfarenhet som verklig alkoholist, är att jag måste
handla när jag inser hopplösheten i steg 1. Och jag måste handla snabbt. Steg 1
talar nämligen om för mig att jag förblir försvarslös mot det första
glaset
så länge jag inte tar itu med resten av stegen.


När jag sätter igång på allvar med stegen, så kommer också
befrielsen.


Varför vill du att jag ska gå långsamt fram och riskera att dö
under tiden?


Och varför vill du att jag ska vänta i flera år innan jag får bli
fri?



Fem små ord ur Stora Boken

Nu

Därnäst

Genast

Måste

Energiskt
 



Ta det lugnt – tills nästa
återfall




Ta det
lugnt. Gör stegen i din egen takt och efter din egen förmåga. Stegen är trots
allt bara förslag, det viktigaste är att du håller dig nykter – en dag i taget!




AA:s grundtextStora Bokensäger inget av ovanstående. Den
säger snarare tvärtom.



Jag har med egna öron hört en AA-medlem med 9 års nykterhet nästan skryta
inför en samling nykomlingar att han inte "behövt ta fler än tre
steg" under sina 9 år i AA.



Vad är det som får – till synes seriösa och rutinerade – AA-medlemmar med lång
nykterhet att på fullt allvar rekommendera nykomlingarna att "ta det
lugnt"?



Vill de se andra plågas?



När nykomlingarna sedan efter en tid är fulla igen, så har jag sett samma
AA-medlemmar som bett dessa nya medlemmar att ta det lugnt, rycka lite på
axlarna och förmätet konstatera: "De ville väl inte ha det."



Vad var det de inte ville ha?

 

Om du är en verklig alkoholist, så skiljer sig även din kropp från
icke-alkoholistens. Vår fysik gör att vi reagerar kemiskt annorlunda på
alkohol. Ett enda glas sätter igång en process som medför att vi riskerar tappa
all kontroll över den mängd vi dricker.
Det har ingen betydelse hur
mycket vitaminer vi än äter eller hur länge vi har varit nyktra; vi är och förblir
fysiskt annorlunda än de cirka 90 procent av våra medmänniskor som är
icke-alkoholister.




Om du är en verklig alkoholist, så behöver du AA:s program. Det är ett
handlingsprogram. När du har utfört handlingarna, så får du resultatet: Du har
inte längre något behov av att dricka. Du behöver inte ens tänka på att inte
dricka. Bättre skydd mot alkohol för din kropp finns inte.



Behandling, terapi och samtal med andra kan få dig att inse att du är sjuk.
Men du kan aldrig prata dig frisk. Inte ens i AA.



Ett liv där din hjärna en dag i taget tvingar din kropp att avstå från
alkohol, är inte det liv som AA skapades för. AA skapades för att du skulle
erbjudas ett nytt liv. Det erbjudandet står kvar. Det enda som krävs av
dig, är att du slutar snacka och

gör någonting!




 
 
Ingen bild

None

7 februari 2012 13:18

Ytterligare ett programmeringsfel från medlemmar som inte haft ett uppvaknande som beskrivs i AA: grundtext. Kanske det är storkonsumenter som fångats upp av behandlingsindustrin och uppmanats att gå på AA-möten och ta det lugnt..jag levde även jag i denna villfarelse i många år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bill w - 13 augusti 2012 11:05

I nästan varje AA lokal i vårat avlånga land sitter deviserna på väggarna, de säger "Det viktigaste först", "Lev och låt leva",  och   "Ta det lugnt". I Stora Boken på sidan 150 alltså i avsnittet "Till familjen efteråt" (och som skall l...

Av Bill w - 23 maj 2012 15:03

Jag har hört många säga: -ja d där 12 stegprogrammet har jagprövat jag har gjort AA:s 4:e steg men de där funkade inte på mig.  Så har personen visat en lunta på många sidoribland flera hundra. Men jag kan inte hitta detta i AA:s  bok Anonyma Alkohol...

Av Bill w - 16 maj 2012 11:30

Sitter åter igen och bläddrar i AA:s broschyr ”En nykomling frågar” där står så här på sida 4.   Vad är Anonyma Alkoholister? ”Vi är en gemenskap av män och kvinnor, som förlorat förmågan att kontrollera vårt drickande och...

Av Bill w - 28 april 2012 12:16


Vilka råd ger du en ny medlem ? Enligt erfarenheten i AA tillfrisknar de människor som: a) låter bli det första glaset b) går regelbundet på AA-möten c) söker sig till de människor i AA som hållit sig nyktra en längre tid d) försöker praktisera AA:s ...

Av Bill w - 24 april 2012 15:25

När Lars Wannberg är 44 år gammal så är han till synes hopplöst alkoholiserad. Hans sjukdom har kostathonom det mesta; han är hemlös och alkoholen har förstört hans lever. En läkareger honom högst två år att leva.   Lars har försökt slutadricka å...

Ovido - Quiz & Flashcards